PKM Katowice zamawia 30 przegubowych autobusów elektrycznych
Jak wynika z dokumentacji przetargowej, chodzi o 30 autobusów o długości ok. 18 metrów, przegubowych, trzyosiowych (o napędzanej jednej lub dwóch osiach), o minimalnej mocy łącznej 240 kilowatów, magazynach energii o pojemności co najmniej 400 kilowatogodzin i zasięgu co najmniej 250 kilometrów. Autobusy powinny być wyposażone m.in. w klimatyzację. Do pojazdów powinny zostać dołączone ładowarki.
Termin składania ofert wyznaczono na 10 września br. Kryteriami oceny ofert będą: cena (w 60 proc.) i właściwości techniczno-eksploatacyjne (40 proc.). W drugim kryterium punkty przewidziano m.in. za konstrukcję napędu (preferowane dwa silniki centralne), możliwość ładowania pantografowego, większą pojemność i gwarancję na baterie, system zdalnej diagnostyki czy ogrzewanie wspomagane piecem na olej napędowy.
Wykonawca zobowiązany będzie dostarczyć 15 autobusów do 300 dni od podpisania umowy, lecz nie wcześniej niż przed końcem czerwca 2025 r. i kolejne 15 autobusów do 600 dni od podpisana umowy, lecz nie wcześniej niż przed 30 marca 2026 r.
Katowickie PKM zamierza w tym zamówieniu skorzystać ze środków Unii Europejskiej pochodzących z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 6.2 „Zeroemisyjny transport Zielony transport publiczny”. Wniosek o dofinansowanie jest na etapie weryfikacji; przetarg może zostać unieważniony, jeżeli środki nie zostaną przyznane.
Obecnie tabor katowickiego PKM liczy ok. 250 autobusów. W ub. roku do floty dołączyły: 22 autobusy o napędzie hybrydowym i 8 pojazdów zasilanych gazem; Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia użyczyła spółce dodatkowe 8 autobusów na gaz. Wiosną tego roku spółka zamówiła dziesięć przegubowych autobusów miejskich z napędem konwencjonalnym, wybierając ofertę firmy MAN za ponad 22 mln zł.
Ponadto, do PKM Katowice trafiła jedna czwarta łącznej puli 32 autobusów elektrycznych, zamówionych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Organizacja 41 samorządów otrzymała do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II; pozostałe wozy z przetargu Metropolii trafiły do PKM-ów Gliwice, Sosnowiec i Świerklaniec.
PKM Katowice jest jednym z największych w GZM przewoźników samorządowych, wykonujących pracę przewozową zamawianą przez Zarząd Transportu Metropolitalnego. Spółka należy do trzech miast (Katowice - 86,43 proc. udziałów, Siemianowice Śląskie - 8,39 proc., Chorzów - 3,86 proc.) i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (1,32 proc.). (PAP)
mtb/ mmu/